Ενημερωτικό Υλικό

 

Η Ζωγραφική σαν γλώσσα.

«…Η ζωγραφική είναι μια γλώσσα με συγκεκριμένους κανόνες και συντακτικό και ο τελικός στόχος κάθε ζωγράφου, μπορούμε να πούμε σε γενικές γραμμές, πως είναι η εύρεση της προσωπικής του «γραφής» και μέσω αυτής η έκφραση των προσωπικών του απόψεων, ιδεών, συναισθημάτων. Κάποιος λοιπόν που δεν γνωρίζει αυτούς τους κανόνες στην ουσία όταν βλέπει ένα πίνακα κρίνει και αντιλαμβάνεται την εντύπωση του έργου και μόνο αυτό, όπως και κάποιος που δεν γνωρίζει γαλλικά αντιλαμβάνεται μόνο το άκουσμα της γλώσσας, δεν καταλαβαίνει τους τρόπους λειτουργίας της, ούτε και τι του λένε. Όταν λοιπόν κάποιος επιλέγει να εκφραστεί μέσω της ζωγραφικής τέχνης, χωρίς να επιθυμεί να μάθει τους κανόνες που την διέπουν, είναι σαν να προσπαθεί να μιμηθεί το άκουσμα μιας γλώσσας, στην ουσία να ψελλίζει σαν μωρό χωρίς να καταφέρει όμως ποτέ να μιλήσει πόσο μάλλον να εκφράσει βαθιά συναισθήματα και απόψεις…»

Ευάγγελος Παπαποστόλου

Εικαστικός-Ζωγράφος

 

PaulKlee (αποσπάσματα από ομιλίες του για την μοντέρνα τέχνη)

«…θα προσπαθήσω να σας δώσω μια ιδέα για το εργαστήρι του ζωγράφου, και πιστεύω τελικά ότι θα καταλήξουμε σε κάποια αμοιβαία κατανόηση…ο καλλιτέχνης, σαν ένα πλάσμα, όπως και εσάς, το έφεραν χωρίς να το ρωτήσουν σε αυτό τον πολύμορφο κόσμο, όπου όπως και εσείς, πρέπει θέλει δεν θέλει να βρει τον δρόμο του. Ένα πλάσμα που διαφέρει από εσάς μόνον απ’ την άποψη ότι μπορεί να δαμάζει την ζωή χρησιμοποιώντας τα ιδιαίτερα χαρίσματά του…αυτό το ταπεινό προνόμιο πρέπει να το παραχωρήσουμε πρόθυμα στον καλλιτέχνη. Έχει να αντιμετωπίσει αρκετές δυσκολίες από άλλες απόψεις…Επιτρέψτε μου να χρησιμοποιήσω την παρομοίωση του δέντρου…από την ρίζα ο χυμός κυλάει στον καλλιτέχνη, περνάει από μέσα του φτάνει στο μάτι του…έτσι ο καλλιτέχνης είναι σαν τον κορμό του δέντρου. Εξημμένος κι ενεργοποιημένος απ’ την δύναμη της ροής αναπλάθει το όραμά του μετουσιώνοντας το στο έργο του. Όπως η δεντρο-κορφή αγναντεύοντας τον κόσμο φουντώνει και απλώνεται στον χώρο και στο χρόνο…κι ωστόσο, στέκοντας στην θέση όπου έχει ταχθεί, όπως ο κορμός του δέντρου δεν κάνει τίποτα άλλο απ’ το να συγκεντρώνει και να προωθεί ότι φτάνει σ’ αυτόν απ’ τα βάθη. Ούτε υπηρετεί ,ούτε εξουσιάζει, απλώς μεταβιβάζει. Η θέση του είναι ταπεινή. Κι η ομορφιά της δεντρο-κορφής δεν είναι δική του. Αυτός δεν είναι παρά το κανάλι… Δεν είναι εύκολο να σχηματίσει κανείς μια αντίληψη για ένα όλο κατασκευασμένο από μέρη που ανήκουν σε διαφορετικές διαστάσεις. Κι όχι μόνο η φύση αλλά κι η τέχνη το μετουσιωμένο είδωλό της είναι ένα τέτοιο….Ωστόσο, όταν ασχολούμαστε με το κάθε μέρος, ανεξάρτητα απ’ το πόσο εντατική είναι η μελέτη που απαιτεί, δεν πρέπει να λησμονούμε ότι δεν είναι παρά ένα τμήμα του όλου. Διαφορετικά, το κουράγιο μας μπορεί να μας εγκαταλείψει, όταν βρεθούμε αντιμέτωποι με ένα νέο μέρος που οδηγεί προς μια εντελώς διαφορετική κατεύθυνση, σε νέες διαστάσεις, ίσως μάλιστα σε εσχατιές όπου η ανάμνηση των διαστάσεων που εξερευνήσαμε προηγουμένως μπορεί εύκολα να σβήσει. Σε κάθε διάσταση, καθώς χάνεται απ’ το βλέμμα μας στο πέρασμα του χρόνου, θα έπρεπε να πούμε: τώρα γίνεσαι παρελθόν. Αλλά ίσως αργότερα, σε κάποια κρίσιμη, ίσως ευτυχή, στιγμή, μπορεί να συναντηθούμε ξανά σε μια καινούργια διάσταση.»

Βασικά Στοιχεία Ενεργοποίησης Καλλιτεχνικής Έκφρασης

Συλλογή διαφόρων υλικών, που μας εμπνέουν, που είναι κοντά ή κόντρα με την ιδιοσυγκρασία μας. (Παιδικά σκίτσα δικά μας ή άλλων, συλλογές αντικειμένων που έχουμε από μικρή ηλικία, ρετάλια, υφάσματα, καπάκια, εικόνες από περιοδικά-εφημερίδες-free press-comics, φωτογραφίες γενικά, μπουκάλια, κούκλες-παιδικά παιχνίδια, πέτρες, κοχύλια, αποξηραμένα φυτά, γράμματα, ημερολόγιο, ποιήματα, βιβλία, νομίσματα, εισιτήρια…).

 

● Φωτογραφίες: Θα έχεις πάντα μαζί σου μια απλή ψηφιακή φωτογραφική μηχανή και θα φωτογραφίζεις ότι σου κάνει έστω και λίγο εντύπωση, τραβάει την προσοχή σου, ή σε εμπνέει. (Φωτογραφίες του εαυτού σου-απόδοση διαφόρων συναισθημάτων και πτυχών της προσωπικότητάς σου-ενδοσκόπηση, φωτογραφίες της οικογένειάς σου των φίλων σου, που να δηλώνουν με την σύνθεση το φωτισμό και το μέρος που τους έχεις φωτογραφίσει την προσωπική σου γνώμη συναίσθημα για αυτούς- οι αυθόρμητες φωτογραφίες πολλές φορές λειτουργούν καλύτερα και ασυνείδητα γίνονται αυτόματα οι παραπάνω επιλογές, φυτά, ζώα-έντομα,  γκράφιτι, φράσεις σε τοίχους, σταγόνες, αντανακλάσεις, παλιά κτήρια, τμήματα κτηρίων, χώρους, όγκους στο χώρο, μουσικά όργανα, πουλιά που πετούν ή κάθονται σε σύρματα, κάγκελα, περίεργες πινακίδες αυτοκινήτων, λούνα πάρκ…

 

● Μπλοκ Σκίτσων (Scrap Book): Αυτό θα είναι το βιβλιαράκι που θα γράφεις-θα σχεδιάζεις-θα κολλάς αντικείμενα-φωτογραφίες κτλ.-γενικότερα θα κάνεις ότι θες χωρίς να είσαι δέσμιος/δέσμια του αποτελέσματος. Όσο ασήμαντη και αν είναι μια ιδέα, γράψε την. Έστω και αν είναι μερικές μόνο λέξεις…Προσπάθησε να κάνεις μερικά σκίτσα σχετικά με αυτήν την ιδέα ή την/τις φράσεις που έγραψες. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις ότι υλικό νομίζεις ότι ταιριάζει στην έκφραση της ιδέας. (Μολύβια, κάρβουνα, παστέλ, χρώματα, blanco, κραγιόν, υφάσματα, χαρτόνια, εφημερίδες, ιώδιο, χαρτοταινίες…).

 

● Βιντεοσκόπηση διαφόρων σκηνών-συμβάντων που στη συνέχεια μπορούν να δημιουργήσουν μια ιστορία με αφηγηματικό ή αφηρημένο χαρακτήρα.

Βιντεοσκόπηση διάφορων ρευστών υλικών. Στο στάδιο αυτό μας ενδιαφέρει η μετατροπή αφηρημένων σχημάτων σε συγκεκριμένα αντικείμενα όπως όταν βλέπουμε ένα σύννεφο στον ουρανό και λέμε ότι μοιάζει με κάτι.

● Στήσιμο διαφόρων αντικειμένων στο χώρο, είτε μη αναγνωρίσιμα ( μονοχρωματικά κουτιά μπάλες κτλ.), είτε καθημερινά αντικείμενα (κουτιά τσιγάρων, απορρυπαντικών αναψυκτικών), μεγάλης ή μικρής κλίμακας, με σκοπό την δημιουργία την διαμόρφωση ενός χώρου. Επιτυχημένη θεωρείται μια σύνθεση όπου υπάρχει ισορροπία δυνάμεων (τόνων, χρωμάτων, σχημάτων, κενών ανάμεσα στα αντικείμενα), ή η εσκεμμένη ανισορροπία, υπερίσχυση κάποιας ιδιότητας. Κατόπιν προτείνεται η φωτογράφηση του τελικού αποτελέσματος ή η διαδραστική βιντεοσκόπηση. Οι φωτογραφίες μπορούν να αποτελέσουν το τελικό στάδιο αποτύπωσης του έργου, ωστόσο ενθαρρύνεται ο πειραματισμός είτε απευθείας επάνω στο φωτογραφικό ντοκουμέντο, είτε με την χρήση ριζόχαρτου ή ακόμα και ο σχεδιασμός μιας πόλης με αφορμή τις συγκεκριμένες φωτογραφίες.

● Σχεδιασμός – αντιγραφή με την χρήση ριζόχαρτου. Μπορείς να κολλήσεις το ριζόχαρτο πάνω σε διάφορες επιφάνειες (τηλεόραση τζάμι αυτοκινήτου, τζάμι σπιτιού, plexiglass…), και να αποτυπώνεις ότι βλέπεις να αχνο-φαίνεται από πίσω….δεν είναι ανάγκη το κάθε χαρτί να εμπεριέχει ένα μόνο σχέδιο αλλά πολλά το ένα πάνω στο άλλο ή σχέδια εν κινήση είτε του εαυτού είτε του αντικειμένου σχεδίασης.

● Σχεδιασμός με κλειστά μάτια, αγγίζοντας ένα αντικείμενο ή πρόσωπο με το ένα χέρι και με το άλλο σχεδιάζοντας. Προσπαθούμε όσο το δυνατόν να μην μεσολαβεί η σκέψη, η «εικόνα», που έχουμε στο μυαλό μας για το αντικείμενο προς σχεδίαση, αλλά να αντιληφθούμε απτικά τον όγκο και να τον μεταδώσουμε απευθείας στο άλλο χέρι που θα κάνει την αντίστοιχη κίνηση.

Υλικά για Ελεύθερο Σχέδιο

● πινακίδα σχεδίασης για ελεύθερο σχέδιο (λεπτή) 50 x 70cm.
● μολύβια – 2β,3β,5β
● κάρβουνα – πακέτο κάρβουνων μεσαίου μεγέθους.
● γόμα κάρβουνου και μολυβιού λευκή.
● βελόνα μετρήματος η’ ακτίνα ποδηλάτου.
● χαρτιά sceller 35x50cm και 50 x70cm. (10 τεμάχια).
● χαρτιά ingres 35x50cm και 50 x70cm 125gr. (10 τεμάχια).
● πιαστράκια μικρά.
● φιξατιφ ή λακ.
● κοπίδι.
● σινική μελάνη μαύρου χρώματος και πενάκι.
● μπλόκ σχεδίασης μεγέθους α5.
● σκληρό χαρτόνι 35 x 50cm.
● μολυβοκάρβουνο.
● γραφίδα.
● ξηρά παστέλ.

Υλικά για Γραμμικό Σχέδιο

  • πινακίδα σχεδίου με παραλληλογράφο, stop και ανάκληση διαστάσεων τουλάχιστον 60x80cm.
  • τρίγωνο σκαληνό (60-30 μοίρες) 36cm με πατούρα & αρίθμηση.
  • τρίγωνο σκαληνό 10-16cm( 60-30 μοίρες) με πατούρα & αρίθμηση.
  • τρίγωνο ισοσκελές 45 μοιρών 10-16cm με πατούρα & αρίθμηση.
  • τρίγωνο ισοσκελές 45 μοιρών 36cm με πατούρα & αρίθμηση.
  • υποδεκάμετρο.
  • καμπυλόγραμμο.
  • διαβήτη με προέκταση και βίδα.
  • διαβήτης πόμπας.
  • υποδοχή για τον διαβήτη (δακτυλίδι) για τα πενάκια.
  • ξύστρα για μύτες μολυβιού και διαβήτη. (καμπάνα)
  • μηχανικό μολύβι με πάχος γραφής 1.00 μύτες σκληρότητας, 3H, 2H, HB.
  • πενάκια με πάχος γραφής 0.80,0.40,0.20 χιλιοστών.
  • αμπούλες μαύρης σινικής μελάνης για τα πενάκια, ή δοχεία μελάνης ειδικά για γέμισμα ραπιδογράφων.
  • γόμα μαλακή λευκή.
  • γόμα μολύβι ξύλινη (αντί για μόλυβδο έχει γόμα).
  • γόμα HYPERASSER (γόμα ινών γυαλιού).
  • ξυραφάκι μεταλλικό (ραπτικής).
  • cellotape απλό και τη βάση του και χαρτοταινία.
  • κόλλες Satin Scheller 50x70cm. (10 τεμάχια)
  • κόλλες Satin Scheller 35x50cm. (10 τεμάχια)
  • θήκη πλαστική η χάρτινη οντουλέ για τα σχέδια 50 x70cm.
  • κύλινδρο πλαστικό για μεταφορά σχεδίων.
  • ξύλινο σκουπάκι.

Υλικά για Ζωγραφική με Χρώμα

● χαρτιά – bristol 300gr. 35 x 50cm και 50 x70cm.
● χρώματα – ακρυλικά –  λευκό titanium, κίτρινο citron, κόκκινο cadmium, μπλέ ultramarine.
● πινέλα – πλακέ, απο γουρουνότριχα ή σκληρά συνθετικά, no. 4, 8, 12, 20.
● πανάκι για καθαρισμό πινέλων.
● δοχείο, πλαστικό (μπώλ) για ξέπλυμα πινέλων.
● πλαστική ή ξύλινη παλέτα μεγάλων διαστάσεων.
● σταθεροποιητικό βερνίκι ακρυλικού χρώματος  ή φιξατίφ  ή λακ.
● νερομπογιές και μικρό πινέλο για χρωματικά σκίτσα.
● μελάνια διαφόρων χρωμάτων και πενάκι.
● μπλόκ ζωγραφικής (χοντρά φύλλα, περίπου 160gr.), μεγέθους Α5.
● σκληρο χαρτόνι γκρι 35 x 50cm.
● πιαστράκια μικρά.
● πινακίδα σχεδίασης για ελεύθερο σχέδιο (λεπτή) 70 x 50cm.

[/learn_more]

Παρασκευή χρωμάτων με σκόνες

(Παρασκευή χρωμάτων με συνδετικό υλικό ατλακόλ ή vinevil)

Αγοράζουμε χρώματα σε μορφή σκόνης, συνήθως τα τρία βασικά χρώματα καθώς με την μείξη τους και λευκό, μπορούμε να φτιάξουμε όποιο χρώμα επιθυμούμε. Συγκεκριμένα επιλέγουμε: λευκό titanium, κίτρινο citron, κόκκινο cadmium, μπλε ultramarine. Για να πετύχουμε λαμπερά, δυνατά χρώματα, βάζουμε ίση ποσότητα σκόνης και ατλακόλ ή vinavil, σε ένα γυάλινο βάζο και προσθέτουμε νερό, ρυθμίζοντας κατά αυτόν τον τρόπο την ρευστότητα του μείγματος. Ανακατεύουμε καλά μέχρι οι σκόνες να διαλυθούν πλήρως και να μην υπάρχουν γρομπαλάκια στο τελικό μείγμα. Η καλύτερη μέθοδος χρήσης των συγκεκριμένων χρωμάτων είναι να τα διατηρούμε μέσα σε γυάλινα βάζα και με σπάτουλες ζωγραφικής η πλαστικά κουταλάκια να προσθέτουμε στην παλέτα μας την επιθυμητή ποσότητα χρώματος.

(Παρασκευή χρωμάτων με συνδετικό υλικό κρόκο αυγού και ξύδι)

Αγοράζουμε χρώματα σε μορφή σκόνης, συνήθως τα τρία βασικά χρώματα καθώς με την μείξη τους και λευκό, μπορούμε να φτιάξουμε όποιο χρώμα επιθυμούμε. Συγκεκριμένα επιλέγουμε: λευκό titanium, κίτρινο citron, κόκκινο cadmium, μπλε ultramarine. Σαν συνδετικό υλικό όμως δεν θα χρησιμοποιήσουμε ατλακόλ αλλά μείγμα αυγού με ξύδι. Το πρώτο βήμα λοιπόν είναι να σπάσουμε ένα φρέσκο αυγό και να καθαρίσουμε τον κρόκο από το ασπράδι πλένοντάς τον κάτω από τρεχούμενο νερό. Στην συνέχεια βγάζουμε προσεκτικά το συνδετικό άσπρο που έχει μείνει πάνω στο κρόκο και τον βάζουμε μέσα σε ένα γυάλινο βαζάκι, που να κλείνει ερμητικά το καπάκι του. Προσθέτουμε ίση ποσότητα ξύδι με την ποσότητα του αυγού, κλείνουμε το καπάκι και τα ανακατεύουμε καλά ώστε να γίνουν ένα σώμα. Αν είναι πολύ παχύρευστο το μείγμα, μπορούμε να ρυθμίσουμε την ρευστότητα του με νερό. Το διατηρούμε  εντός ψυγείου και όταν θέλουμε να ζωγραφίσουμε βάζουμε την απαραίτητη ποσότητα , είτε με σπάτουλες ζωγραφικής, είτε με την τοποθέτηση του μείγματος σε πλαστικά μπουκαλάκια με καπάκι, (μπορούμε να τα προμηθευτούμε από οποιοδήποτε φαρμακείο, σε χαμηλή τιμή, ακόμα και δωρεάν), ελέγχοντας με αυτόν τον τρόπο ακόμα καλύτερα την ροή του μείγματος.

Παρασκευή φυσικού φιξατίφ

1ος τρόπος: Βράζουμε νερό σε μία κατσαρόλα και την βγάζουμε από το μάτι της κουζίνας όσο ακόμα το νερό είναι καυτό. Τοποθετούμε μέσα στην κατσαρόλα ένα γυάλινο βαζάκι, όπου μέσα έχουμε βάλει αρκετά κρυσταλλάκια μαστίχας Χίου, (όσο περισσότερη μαστίχα βάλουμε τόσο ισχυρότερο θα είναι το τελικό μείγμα και η ιδιότητά του να συγκρατεί το υλικό, π.χ. κάρβουνο πάνω στην επιφάνεια σχεδίασης,) τυλιγμένα σε ένα τούλι και οινόπνευμα και το αφήνουμε μέχρι να λιώσει τελείως η μαστίχα. Τέλος το βγάζουμε από την κατσαρόλα, ανακατεύουμε το μείγμα καλά, βγάζουμε το τούλι και το φιξατίφ είναι έτοιμο για χρήση είτε με ένα απλό φιξατέρ, είτε με ένα μπουκάλι vaporizer.

Υλικά: Μαστίχα Χίου ακατέργαστη, λευκό οινόπνευμα, φιξατέρ, γυάλινο βαζάκι, τούλι, κατσαρόλα.

 

 

2ος τρόπος: Γεμίζουμε ένα ρηχό τάπερ με λευκό οινόπνευμα και τοποθετούμε μέσα του μαστίχα Χίου τυλιγμένη μέσα σε ένα τούλι , (όσο περισσότερη μαστίχα βάλουμε τόσο ισχυρότερο θα είναι το τελικό μείγμα και η ιδιότητά του να συγκρατεί το υλικό, π.χ. κάρβουνο πάνω στην επιφάνεια σχεδίασης,). Το αφήνουμε απλώς μέσα στο τάπερ για δύο περίπου μέρες, μέχρι να διαλύσει δηλαδή το οινόπνευμα την κολλώδη ουσία της μαστίχας. Στην συνέχεια αφαιρούμε το τούλι και βάζουμε το υγρό περιεχόμενο του τάπερ σε ένα βαζάκι ή σε ένα μπουκάλι vaporizer.

Υλικά: Μαστίχα Χίου ακατέργαστη, λευκό οινόπνευμα, φιξατέρ, τούλι, γυάλινο βάζο ή vaporizer, τάπερ ρηχό.

 

 

Εκτός από σχέδια, (κάρβουνο, μολύβι, παστέλ κτλ.), μπορούμε να φιξάρουμε και χρώματα, προστατεύοντάς τα σε βάθος χρόνου, αλλά ενισχύοντας ταυτόχρονα την λαμπρότητα των χρωμάτων. Δεν το χρησιμοποιούμε σε έργα που έχουν μελάνι διότι το οινόπνευμα θα ξαναζωντανέψει” το υλικό με απρόβλεπτο τρόπο. Ωστόσο ακόμα και σε αυτή την περίπτωση δεν αποκλείεται η δυνατότητα να πειραματιστούμε, ψεκάζοντας με φυσικό φιξατίφ έργα με μελάνι, επεμβαίνοντας πάνω τους είτε επιζωγραφίζοντάς τα, είτε κουνώντας το έργο ώστε το μελάνι να διαγράψει, αραιωμένο πια, μια εν μέρει ελεγχόμενη πορεία πάνω στην σχεδιαστική επιφάνεια.

σημείωση..

απόχρωση, σχήματα

απόχρωση, σχήματα

…απόχρωση: Ο βαθμός της απομάκρυνσης ενός χρώματος από το συγγενικό του βασικό ή συμπληρωματικό χρώμα. Όσο απομακρύνεται τόσο πιο δύσκολο είναι να κρίνουμε την καταγωγή του…ωστόσο, πάντα είναι ξεκάθαρο πιο χρώμα υπερισχύει, έστω και αμυδρά, (ιδίως όταν το αντιπαραθέσουμε με ένα μέτριο γκρίζο) και φανερώνεται η ιστορία αποχωρισμού του από το συγγενικό βασικό ή συμπληρωματικό χρώμα που προήλθε…» Ευάγγελος Παπαποστόλου 06/09/2012 κατά την διάρκεια μαθήματος με την Θεοδοσία Καμπύλη.

 

Θεματα Γραμμικού Σχεδίου Πανελληνίων Εξετάσεων

κάντε κλικ εδώ για δείτε τα θέματα

Θέματα Ελευθέρου Σχεδίου Πανελληνίων Εξετάσεων