Προετοιμασία για Κατατακτήριες Εξετάσεις Καλών Τεχνών – Τμήμα Γυμνού Μοντέλου

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Εντατικά μαθήματα ζωγραφικής – προετοιμασία για τις Κατατακτήριες εξετάσεις Καλών Τεχνών και την δημιουργία φακέλου portfolio εικαστικών έργων. Προσφέρουμε στους υποψήφιους την δυνατότητα ζωγραφικής γυμνού μοντέλου εκ του φυσικού εως και τρεις φορές την εβδομάδα!

Το ανθρώπινο σώμα αποτελούσε και αποτελεί ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και αγαπημένα ζωγραφικά θέματα. Ο τρόπος που κυλάει το φώς στο σώμα, οι απαλοί μετατονισμοί του δέρματος, τα θερμά και ψυχρά χρώματα, οι αντιθέσεις φωτοσκίασης σε συνδυασμό με την επίγνωση απόδοσης μιας έμψυχης εικόνας με όλες τις ψυχικές και νοητικές προεκτάσεις, είναι μόνο μερικά από τα ζητήματα που γοητεύουν τους μελετητές ζωγραφικής γυμνού μοντέλου. Σε πρώτο επίπεδο, επιδιώκεται η πιστή απόδοση (ρεαλιστική προσέγγιση) του ανθρώπινου σώματος, όπως και όταν ζωγραφίζουμε «νεκρή φύση». Πιο συγκεκριμένα ο σπουδαστής καλείται να αποστασιοποιηθεί από την έμψυχη ιδιότητα του θέματος και να το αντιμετωπίσει ορθολογικά, μέχρι να καταφέρει ανεξαρτήτου θέματος πόζας, φυσικού ή τεχνητού φωτισμού να εφαρμόσει όσα έχει «κατακτήσει» στην αναπαράσταση οποιουδήποτε θέματος. (Ισορροπημένη σύνθεση, ιεράρχηση τόνων χρωματικής έντασης, λαμπρότητας χρώματος, πλαστικότητας της γραφής ή πινελιάς του). Στην συνέχεια όμως δίνεται έμφαση στις ψυχικές και νοητικές δονήσεις, στην ζωγραφική μετάφραση των εν λόγω ερεθισμάτων και ενθαρρύνεται ο πειραματισμός σε επίπεδο, φόρμας (παραμόρφωση των αναλογιών του σώματος), χρώματος (υποκειμενική προσέγγιση του χρώματος ως στοιχείο ψυχογραφήματος), του τόνου (δραματικές αντιθέσεις ή απαλοί ευαίσθητοι μετατονισμοί) και της χειρονομίας-πλαστικότητας, (μεγάλες ή μικρές πινελιές, λαζούρες, πάστα χρώματος, έντονες-βίαιες πινελιές ή ήσυχες, αρμονικές μεταβάσεις).

    Όσον αφορά τις κατατακτήριες εξετάσεις Καλών Τεχνών, οι αιτήσεις για συμμετοχή γίνονται αρχές Νοεμβρίου, ενώ οι εξετάσεις διενεργούνται αρχές Δεκεμβρίου όπως ανακοινώνεται κάθε χρόνο προκήρυξη με τις σχετικές οδηγίες. Οι σπουδαστές του εργαστηρίου άρτικ καλούνται να περάσουν τα δύο στάδια που προαναφέραμε, για να ανταποκριθούν επιτυχώς στις απαιτήσεις του επόμενου σταδίου, να έχουν δηλαδή βασικές γνώσεις ανατομίας και συμπεριφοράς του τεχνητού και φυσικού φωτισμού πάνω στο σώμα. Επίσης, να έχουν λύσει πλήρως θέματα σύνθεσης και μετρήματος, ώστε τελικά μέσα από τους ποικίλους πειραματισμούς να βρουν την παλέτα τους, (ρεαλιστική χρωματική απόδοση με την χρήση σπασμένων χρωμάτων, ή ιμπρεσσιονιστική ακόμα και εξπρεσιονιστική προσέγγιση του χρώματος ως δονούμενη ενέργεια, έντονη χρήση καθαρών χρωμάτων-ψυχολογική προσέγγιση θερμών ψυχρών αποχρώσεων). Πρέπει να γίνει σαφές στους υποψήφιους ότι στις κατατακτήριες εξετάσεις καλών τεχνών, τόσο τα σχέδια ή χρώματα ζωγραφικής εκ του φυσικού γυμνού μοντέλου που θα παραδώσουν, όσο και τα λεκτικά και ο φάκελος με τα καλύτερα έργα τους, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν σαν ενιαίο σύνολο, που καθιστά με σαφήνεια αν όχι την καλλιτεχνική ταυτότητα του υποψηφίου, τουλάχιστον την συνοχή των μερών που παρουσιάζει, καθώς και την προσπάθεια του να αντιμετωπίσει την τέχνη συνολικά και όχι αποσπασματικά, τυχοδιωκτικά. Με λίγα λόγια καλείται να αποδείξει με τα έργα του ότι έχει ήδη αρχίσει να σχηματίζει ένα εικαστικό όραμα και εργάζεται για αυτό με πίστη σε πρακτικό και φιλοσοφικό επίπεδο.

Προετοιμασία για τις Κατατακτήριες Εξετάσεις των Ανωτάτων Σχολών Καλών Τεχνών και δημιουργία κατάλληλου φακέλου εικαστικών έργων. Είναι πολύ σημαντικό να γίνει απολύτως κατανοητό πλέον στους υποψήφιους οτι η τριβή τους με την ζωγραφική γυμνού μοντέλου πρέπει να είναι συχνή όπως και μεθοδευμένη, με νέα κριτήρια δόμησης και ανάγνωσης του έργου. Αρκεί κάποιος πλέον να δεί έργα των Καθηγητών που διδάσκουν, για παράδειγμα στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, για να αντιληφθεί οτι αναχρονιστικές επιτηδευμένες γραφές και τεχνικές δεν θα βρούν ανταπόκριση. Επίσης, ο φάκελος που καλούνται να καταθέσουν οι υποψήφιοι οχι μόνο δεν είναι απαραίτητο να περιλαμβάνει ζωγραφική γυμνού μοντέλου αλλά αντιθέτως επιβάλλεται η ενσωμάτωση όλων των ζωγραφικών πειραματισμών ανεξαρτήτου μεγέθους. Τα έργα δεν αξιολογούνται με το τετραγωνικό, πολλές φορές μικρά σκίτσα είναι πολύ πιο ουσιώδη. Συνεπώς να συμπεριληφθούν μόνο έργα 70×100 εκ. είναι ατελέσφορο…η σωστή δημιουργία φακέλου εικαστικών έργων αποτελεί μέρος της συνολικής προετοιμασίας του υποψήφιου και όχι ξεχωριστό κομμάτι.